maandag 16 februari 2015

Oskar Schlemmer, schilder van het Bauhaus






In de wintermaanden was op de zender Arte een documentaire te zien over de Duitse schilder Oskar Schlemmer, die naast schilderijen, illustraties en toneeldecors ook veel aquarellen maakte. Hij staat wat in de schaduw van de grote Duitse expressionisten maar heeft niettemin een belangrijke rol gespeeld in de periode van het Bauhaus.
Oskar Schlemmer werd in 1888  geboren in Stuttgart en ging wegens financiële moeilijkheden in het gezin een vak leren. Hij werd tekenaar in de kunstnijverheid en studeerde aan de kunstacademie in Stuttgart. Later vestigde hij zich in Berlijn waar hij de schilders rond Herwarth Walden ontmoette, bekend onder de naam Der Sturm. Onder indruk van de schilders André Derain en Pablo Picasso schilderde Schlemmer zijn eerste kubistische werken.
Vanaf 1912 werd hij als leraar aangesteld aan de kunstacademie van Stuttgart en zette hij een eigen atelier op. Samen met zijn broer richtte hij salons in, waar hij het publiek liet kennis maken met onder meer Kandinsky, Klee, Marc en Georges Braque. In zijn werken legde hij steeds meer de nadruk op het figuur.
Het was vooral de wereld van het ballet die hem boeide. Zijn gedurfde choreografie voor het 'Triadisches Ballet  kwam in de Arte-uitzending uitgebreid aan bod en was bijzonder fascinerend. De balletdansers bewogen zich in aan elkaar geniete en gesoldeerde, met papier-maché versterkte stijve kostuums die hen op robots deden lijken. De schotelachtige rokken leken op een tutu en de dansers droegen duikershelmen, badpakken, conische hoofdhelmen en kogelmanchetten. Het geheel was een naar vorm en kleur poëtische voorstelling.




In de aquarel ‚Gruppe mit Köpfen und Figuren’ ordent hij zijn personages volgens een streng schema. Zes jonge mannen zijn in de vorm van een gelijkzijdige driehoek geplaatst. Ze lijken in een gesprek verdiept maar aan hun gelaatsuitdrukkingen is niets te merken. In de achtergrond staan nog eens drie figuren. Omdat ze geen tastbaar volume hebben lijken ze te zweven.
De figuren lijken enerzijds van een klassieke schoonheid maar anderzijds ook wat star, kunstmatig.

Die Bauhaustreppe, olieverf

Die Bauhaustreppe, aquarel



















Zijn meest bekende werk is wellicht ‚Die Bauhaustreppe’. Het is zijn laatste grote werk en het brengt een synthese van zijn activiteiten als theoreticus, choreograaf, schilder en muralist. De figuren zijn zorgvuldig geplaatst als in een choreografie en de man bovenaan verwijst naar Schlemmer zelf als producent van grote dans- en theatervoorstellingen in het Bauhaus.

Vanaf de jaren dertig was Schlemmer in het vizier van de nazi’s gekomen en belandde hij op de lijst van ‚entartete’ kunstenaars. Zijn grote   muurschilderingen voor het Bauhaus in Weimar waren al in 1930 overschilderd. Het schilderij ‚Die Bauhaustreppe’ maakte hij toen hij vernam dat zijn geliefde instelling ging gesloten worden. Het Bauhaus verhuisde voor korte tijd naar Berlijn maar werd daar beschimpt als ‚broedplaats van het bolsjevisme’ en het moest in 1933 definitief de deuren sluiten.
In 1932 schreef Schlemmer aan een vriend : „Het is een schande dat de culturele wereld zich niet verzet en een veto stelt. Maar blijkbaar zijn ze allen zo murw en gelaten dat alles mogelijk is.” Zijn Bauhaustrap kan daarom gezien worden als een manifest. In tegenstelling tot zijn andere werken gaat het hier om een reëel gebouw, dat doordrenkt is van de gedachten van Walter Gropius met zijn functionele rechtlijnige trappenhuis en grote vensters. De figuren brengen het menselijke element in het architecturale, zij vullen de ruimte bijna volledig, accentueren die door hun ronde vormen en door de kleur van hun kleding.

In 1943 overleed Schlemmer in een sanatorium in Baden Baden. In de Staatsgalerie in zijn geboortestad Stuttgart loopt tot 6 april de tentoonstelling ‚Visionen einer neuen Welt’, waar naast schilderijen, sculpturen en grafisch werk ook de balletkostuums te bewonderen zijn.
‚Die Bauhaustreppe’ is eigendom van het Moma in New York maar is nu weer thuis op deze tijdelijke tentoonstelling.




Bruni Mortier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten