donderdag 29 augustus 2013

Aquarellen van lyrisch landschapschilder Pierre Sentjens






Hoewel Pierre Sentjens bijna uitsluitend aquarellen schildert, wil hij geen aquarellist genoemd worden. Als kunstenaar gebruikt hij  dit medium  maar hij wenst niet in een hokje ondergebracht worden. ‘Lyrisch landschapschilder’ is het begrip dat het best bij hem past.
Sentjens is een atelierschilder die buiten de krachten van de natuur wil ontmoeten maar die in zijn atelier bij artificieel daglicht zijn werken maakt. Wanneer hij in het landschap staat  voelt, kijkt en schetst hij , vindt hij de juiste emoties om in het werk te leggen.
De plekken die hij uitkiest zijn achteraf in het werk nauwelijks te herkennen. De sfeer en de geest blijven dezelfde maar het landschap wordt veralgemeend. Vaak geeft Sentjens er een surrealistische toets aan. Rotsen kunnen dreigend in de lucht hangen, de natuur krijgt een ongewoon gele kleur en …
De ruige natuur van Schotland of het maanlandschap van Lanzarote zijn geliefde onderwerpen. Meestal zijn de vier elementen er aanwezig. Aarde, vuur, licht en water kunnen er nog aan den lijve gevoeld worden. Het vegetale en minerale karakter heeft op deze verlaten plekken veel te bieden voor een aandachtig schildersoog. Sentjens houdt van de oerkrachten van de natuur die uitbarsten in een storm met een kleurenpalet dat de dagelijkse werkelijkheid overstijgt. Wat er in de natuur gebeurt is volgens hem soms surrealistischer dan wat schilders kunnen bedenken.

Sentjens werkt zeer precies met veel aandacht voor de correcte voorbereiding  en afwerking van een werk. Zijn bladen maakt hij aan beide kanten nat, waarna het papier gaat uitzetten en weer inkrimpt. Pas dan spant hij het op en na 24 uur is het klaar om beschilderd te worden. Omdat je bij het aquarelleren nooit een derde dimensie kan krijgen zoals bij olieverf, schildert hij in lagen over elkaar. Kenmerkend voor zijn werken is dat ze doorgaans volledig volgeschilderd zijn. Er is weinig of geen witte ruimte en de kleuren zijn sterk en krachtig. ‘Wil je een sterke aquarel maken, dan moet je donkere kleuren durven gebruiken. Toch mogen ze er niet als een laag opliggen maar de kleur moet in het papier zitten. De korrel van het papier moet zichtbaar blijven. Het wit van het blad kan je niet witter maken, maar je kan het wel spectaculairder maken door de contrasten.’, aldus Sentjens.
Hij is een pure aquarellist die papier, water en pigment zuiver gebruikt. Geen gemengde technieken want de transparantie is essentieel en het licht moet weerkaatsen van het blad. Sentjens werkt traag en laat het water zijn werk doen. Wat er op het blad gebeurt, dat moet je in je werk kunnen behouden. Vol bewondering spreekt hij over de oude Chinese schilders die een landschap verticaal weergeven. ‘Als je in een landschap staat, met je blik in de verte, dan is dat een verticaal gebeuren met een spirituele component. De weg die je ziet is ook je levensweg. Chinezen zetten weinig op het blad maar ze suggereren heel veel. Ook ik wil weg uit dat figuratieve.’
Sentjens kreeg de liefde voor tekenen en schilderen van zijn grootvader die hem als kind op de knieën nam en hem een kip of een konijn liet tekenen. Hij werd zoet gehouden met bladen papier of bierviltjes die hij vol tekende. Later kreeg hij zijn opleiding aan de Ecole des Beaux Arts in Brussel waar hij ateliers volgde als wetenschappelijk tekenen, beeldhouwkunst en  schilderkunst. Sentjens vindt het belangrijk dat een schilder een degelijke culturele basis heeft. ‘Aan de academie leer je potjes en Griekse beelden naschilderen maar je moet daarvan loskomen en gaan zien hoe andere grote schilders het gedaan hebben. Lezen, reizen en  cultuur opdoen, dat heb je ook nodig als schilder. Je hoeft niet acht uur per dag te werken maar je moet alles doen met een project. Het gebeurt dat ik zes maanden niet schilder. Dat doet me goed en dan ontwikkel ik een project waarmee ik opnieuw kan starten. Intussen moet je wel kijken en leven met de intentie van te schilderen. Als ik naar een boom kijk, doe ik dat anders dan wanneer een tuinman naar een boom kijkt.’
Sentjens hamert op het belang van het gebruik van goede materialen. Hij werkt uitsluitend op Arches, de Rolls Royce onder de papiersoorten zegt hij. Vroeger gebruikte hij Schoellershammer maar hij merkte op dat er na een tijd oranje vlekjes in het werk ontstonden. Na een analyse in een labo kwam aan het licht dat er ijzerstof in het papier zat dat door oxidatie die vlekken gaf. ‘Goed materiaal, kwaliteitsvolle penselen enz… dat heb je nodig. Je kan ook geen tennis spelen met een plastic racket.’
Sentjens die in Franstalig België woont maar perfect tweetalig is, wordt wel eens ‘le maître des vagues’ genoemd – de meester van de golven. De zee en alles wat leeft op stranden en rotsen inspireert hem. In eigen beheer gaf hij een schilderboek uit ‘La mer en vacances’ met honderden afbeeldingen in aquarel van zeedieren, planten, visserssloepen en netten  maar ook met recepten en uitleg over al wat met de zee verband houdt.
Waar het voor hem op aankomt in het leven is ‘de droom kunnen vinden en het publiek dat die droom verstaat’.


Boek : ‘La mer en vacances’, tekst en illustraties door Pierre Sentjens

Stage : van 22 tot 28 september 2013 in Pont L’Abbé, Finistère (Bretagne)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten