In 2003 publiceerde de Chinese Winnie Won Yin Wong een
lijvig boek ‘Van Gogh on demand’. Zij is als historica gespecialiseerd in
moderne en hedendaagse kunst en in beeldcultuur. Haar aandacht gaat vooral naar
namaak, fraude, problemen rond copywright en auteursrechten.

Dafen, gelegen in de buitenwijken van de metropool Shenzhen,
is het dorp waar duizenden Chinese migranten meer dan 5 miljoen schilderijen
per jaar produceren. In deze gigantische ‘schilderijenfabriek’ beantwoorden de
schilders aan de vraag van de hotels, toeristen en Westerse kunstmarkten die in
hun werken geïnteresseerd zijn. In 2004 werd er voor het eerst een
kopieerwedstrijd gehouden – opgave was een portret van Ilya Repin naschilderen
– waarbij een jury prijzen toekende aan de tien beste werken. De winnaars moesten
bijkomende proeven afleggen en kregen daarna niet alleen een geldprijs, maar
zij verwierven ook ‘stadsrechten’,
d.w.z. een verblijfsvergunning die toegang geeft tot scholing, gezondheidszorg,
politiebescherming en het recht om eigendom te verwerven. Sindsdien wordt deze
wedstrijd jaarlijks gehouden en is Dafen ‘s werelds grootste productiecentrum
van met de hand geschilderde kunst.
Willie Won benadrukt dat deze Chinese schilders niet alleen
uitmuntende kopiisten zijn. Na de wedstrijd krijgen meer dan duizend schilders
de kans om hun individuele creativiteit te tonen en zetten zij in de straten
van het dorp hun ezels neer om het beste van zichzelf te tonen.
Van in de Renaissance besteden kunstenaars veel tijd aan het verwerven van
technische vaardigheden door het naschilderen van artistieke voorbeelden.
Hier houden getalenteerde krachten zich bezig met bandwerk
dat geproduceerd wordt op vraag van de Westerse markt. Van Gogh is een van de
meest gegeerde kunstenaars.
In haar boek beschrijft Willie Won een stappenplan: “Hoe
schilder ik de Zonnebloemen in twintig stappen?” Vaardigheid, daar komt het op aan. Herhaling,
traditie, discipline en een welbepaald einddoel zijn noodzakelijke elementen.
Alles hangt immers af van de perceptie. Vanuit de moderne kunst bekeken is
‘vaardigheid’ een commercieel, routineus en technisch keurslijf. Zet je
‘vaardigheid’ af tegenover indutriële massaproductie, dan wordt het spontaan,
vrij, authentiek , met de hand gemaakt. Het 20-stappenplan om een Van Gogh te
schilderen kreeg Willie Won voorgeschoteld van de Van Gogh-specialist Zhao Xiaoyong
toen zij in 2008 enkele weken in Dafen doorbracht. Zij zag er hoe leerling-schilders
naast hun leraars zaten, die ingrepen als het moeilijk werd of die zelf een
stuk van het werk voor hun rekening namen. De methode kan tot in het oneindige
herhaald worden, op eender welk formaat en voor om het even welke versie van de
serie ‘Vaas met vijftien Zonnebloemen’ die van Gogh in Arles schilderde tussen
1888 en 1889. Nochtans schildert iedere kunstenaar op zijn eigen manier. Voor
het deppen van de grote bloemen gebruikt de ene de achterkant van zijn
paletmes, de andere zijn borstel, wat een klein technisch onderscheid uitmaakt.
De ene gebruikt okergeel uit de tube, de andere niet. In de periode dat de
‘echte’ Zonnebloemen hoge prijzen haalden op de kunstmarkt, besteedde men meer
tijd aan het kopiëren en werden ze in minstens twee lagen geschilderd met de nodige
droogtijd ertussen. In het stappenplan is dit weggelaten en wordt tijd
uitgespaard door nat-in-nat te schilderen (alla prima). Aan een standaardwerk van
50 x 60 cm werken leraar en leerling samen een drietal uur maar het duurt een
week eer het werk voldoende droog is om geleverd te kunnen worden. Indien er
een bestelling komt waarbij enkele honderden schilderijen binnen de vijf weken
naar Europa moeten verscheept worden, dan is men op snelle technieken
aangewezen.
Vergeleken met Franse of Chinese academische kunstenaars,
werken de Dafen-schilders erg onorthodox. Zij schilderen op ongeprepareerd
canvas dat op een platte plaat wordt getaped. Om de transportkosten te drukken,
worden de werken alleen op een frame vastgezet als de cliënt het eist en ervoor
betaalt. Lijnzaadolie en terpentijn worden slechts zelden aan het pigment
toegevoegd maar men gebruikt specifieke media om het droogproces te versnellen.
Bij de instructies die de kopiisten krijgen, gaat het vooral
om het ‘vlot en spontaan schilderen’, niet zozeer om de volledige gelijkenis.
In 2008 was de grootste klant een retailer uit Amsterdam. Hij legde de nadruk
op ‘een goed schilderij’, ‘goede kwaliteit’ en ‘goede kleuren’, niet op de
overeenkomst met het origineel.
De Van Gogh-schilders in Dafen zijn geen kunsthistorici maar
zij weten precies wat hun kopers verlangen: het tactiele penseelwerk van Van
Gogh, het vrije gebruik van kleuren, visuele sensatie, expressiviteit en reliëf
op het doek. ‘Dat zijn formele kwaliteiten waaraan iedere schilder kan
beantwoorden’, aldus Winnie Won. De schilders die soms vertrekken van
inadequate foto’s uit catalogen of kunstboeken, gaan een onderlinge strijd aan
over wie de verf het dikst kan aanbrengen.
Zhao Xiaoyong is gespecialiseerd in de ‘Irissen’. Met de
hulp van zijn vrouw schildert hij er 300 per maand. Na een jaar waren er dat
5000 , alle bestemd voor een klant in Hong Kong. Geleidelijk aan begon zijn vrouw ook te
schilderen waarbij Zhao slechts hier en daar corrigeerde. Intussen staat de
hele familie mee in de productieketen en schilderden zij meer dan 1000
exemplaren van ‘Sterrennacht’, ‘Zelportret’, ‘Irissen’ en ‘Café terras’. Vanuit
Hong Kong gingen de werken naar de USA, waar het publiek Van Gogh vereert. In
zijn kleine galerij verkoopt Zhao nu ook Monets, Breughels en Vermeers. Monets waterlelies vielen ook zeer in de smaak
maar Zhao verkiest Van Gogh boven de impressionisten omdat bij hem de verf niet
moet gemengd worden. In Dafen wordt van Gogh beschouwd als makkelijk te
kopiëren. Schilders die meer ervaring hebben, wagen zich aan een Monet en aan moeilijke landschapsschilderingen, aan
figuratieve of abstracte kunst. In tegenstelling tot de losse en expressief
schilderende Van Gogh-kopiisten worden de hyperrealisten en de portrettisten
hoger gewaardeerd. Fotografische portretschilders vragen hogere prijzen omdat
de kopers belang hechten aan de fysieke gelijkenis.
Als de koper het wenst, worden de Dafen-schilderijen
gesigneerd. Soms mag hun eigen naam erop komen in pinyin-transliteratie , soms
met de naam van de originele schilder erbij. De klant is koning.
Op de website www.dafenvillageonline.com
kan je een keuze maken en een bestelling plaatsen. De Irissen, 100% met de hand
geschilderd in olieverf, worden binnen zeven dagen aan huis geleverd in een
kartonnen koker voor de som van 42€. Een Picasso – ‘Meisje voor de
spiegel’ - koop je voor 30€.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten