maandag 29 april 2013

Guy Gruwier: Aquarel is een middel om de natuur te vangen en in beeld te brengen

Guy Gruwier heeft een opleiding als ingenieur gekregen en werkt in de industrie. Daarnaast besteedt hij al zijn tijd aan zijn passie voor de kunst, die een uitlaatklep is voor het puur rationele. Hij is een aquarellist die gehecht is aan de traditionele technieken en die een waar pleidooi houdt voor de artistieke verworvenheden uit het verleden. Gruwier is geboeid door de wereld in al zijn verschijningsvormen en hij vindt het de moeite waard om die openbaring van het wonderlijke in de natuur zo getrouw mogelijk weer te geven. Hij benadert de realiteit zoals hij ze ziet maar geeft geen interpretatie. In zijn groei als kunstenaar werd hij vooral beïnvloed door de Australische aquarellisten. Robert Wade was de minzame docent die op aquarelgebied Gruwiers ogen opende. “Toen ik zijn werken zag en het kleurenpalet dat Wade gebruikte, vielen voor mij alle puzzelstukjes op zijn plaats. Ik had lang Van Dijck-bruin vermengd met Winsor-blue en dat gaf een vale, bruine kleur. Ik kon er niet mee weg en mijn aquarellen zagen er dof uit. Maar Wade gaf me een indeling van de warme en koude kleuren en sprak over kleuren waarover ik nog nooit gehoord had. Die nieuwe menging die ik bij hem leerde, gaf me een scala van mogelijkheden.” Zoeken naar harmonie Gruwier wilde vooral harmonieus leren omgaan met kleuren, uitzoeken hoe kleuren met elkaar communiceren en met welke verdeelsleutel dat werkt. Wade toonde hem op zeer pragmatische wijze hoe je met kleuren moet experimenteren om ze te leren beheersen. Andere beroemde aquarellisten hielpen hem ook op weg zoals Alvaro Castagnet die hij vooral bewondert om zijn eenvoud bij de benadering van een onderwerp en Greg Allen van wie hem de virtuositeit bijblijft. “Ongelooflijk, wat die doet met water en verf op een ogenschijnlijk simplistische manier die toch getuigt van grote diepgang.” Een goede basistekening is het vertrekpunt. Ze vormt de kapstok waar je de kleuren kan aan ophangen. Als de tekening niet goed zit, zal het aanbrengen van kleuren dat niet verbeteren. Gruwier besteedt de helft van de tijd aan de tekening. Hoewel hij een purist is op aquarelgebied, zal hij waar nodig heel bewust maskeervloeistof aanbrengen om te vermijden dat kleine plekjes overschilderd worden door de grote bewegingen met de grove kwast. Wanneer hij koeien in de mist schildert, brengt hij een wit randje maskeervloeistof aan op de ruggen van de koeien om het lichteffect weer te geven. Als het werk klaar is, wrijft hij de scherpe randen weg met een harde borstel en puur water en dan zit de zon echt op de rug van die dieren. Verdwenen romantiek Schilderen is een manier om de dingen te bewaren. Gruwier wil in zijn werken de melancholie van vroeger weergeven, van de tijd voor de industriële revolutie. Het Ganzenplein anno 1900 is een tafereel uit het oude Brugge dat hij terugvond in oude boeken. “De architectuur van die sociaal achtergestelde buurten vraagt erom geaquarelleerd te worden.” Het crèmekleurige aspect van die muren laat zich best in sepia-kleuren vangen. Zij geven er een extra dimensie aan . “Ik vind het boeiend om de sepia-kleur zelf te zoeken. Ik stel ze samen uit drie kleuren en door de nadruk op een van de drie te leggen kan je de sepia sturen in het warmere of koudere gebied.” Het werk Dark and Light, nr.2 stelt een boerderij voor in de omgeving van Sint-Martens-Latem. Hier zoekt Gruwier vooral naar de contrasten tussen schaduw en licht. In de schaduwpartijen zit een enorme rijkdom aan kleuren. De schaduw heeft dezelfde toon als de verlichte kleuren maar met een verzachting én vergrijzing erin. “In je schaduw moet je frisheid kunnen bewaren. Schilder dus geen blauw of grijs bovenop de bestaande kleur. Ik hecht ook veel belang aan het tegenlicht op de gebouwen. Er zit een zacht tegenlicht onder die daken. Voor de achtergrond kies ik koudere kleuren. Als je alles optelt, krijg je een heel zonnige sfeer. Eigenlijk moet je het tijdstip van de dag kunnen raden waarop een aquarel gemaakt is.” Koeien zijn voor hem Angels of the meadow. Drie exemplaren van een wit koeienras zag hij in de verte staan maar in zijn werk heeft hij ze dichterbij gehaald. Het is een zomerse ochtend met mist boven de weiden en frisgroen gras waarop de koeien lopen. “Dat is voor mij een stukje van het paradijs. De industrie palmt alles in maar ik klamp me vast aan deze taferelen. Aquarel is mijn middel om de natuur te vangen en in beeld te brengen. Om de sfeer te benadrukken heb ik voor de koeien een groot aantal kleuren gebruikt. Op de flanken zit opera-roze en transparant-geel om de vleeskleur te verkrijgen. De reflectie van het gras aan de onderbuik van de koeien vraagt om groen. Je moet overdrijven om de realiteit nog beter te maken dan ze al is.” In Taking a sunbath geeft hij een ogenschijnlijk banaal onderwerp – een eend rust op een staketsel – gedetailleerd weer met een veelheid aan kleuren. In het water zie je de kleuren en vlekken van de originele voorwerpen zoals de schaduw van het staketsel waarvoor hij alle kleuren van zijn palet nodig had. De roestige metalen bouten, het groen van de algengroei , de structuurtjes van de aangevreten balk worden minutieus weergegeven. Gruwier houdt van klassieke thema’s en het geheel ademt een romantisch realisme. Voor hem is de realistische benadering in de schilderkunst niet passé. De wereld om ons heen blijft bewondering en verwondering wekken. De uitdaging aangaan om die werkelijkheid weer te geven is een boeiende ervaring. Wie nog meer werk wil zien van Guy Gruwier kan terecht op www.watercolour.be, voor tentoonstellingen en cursussen op www.watercolourpainter.eu en voor een algemene filosofie van zijn werk en leven op www.goldenriverstudios.com. Hij geeft in November 2008, opnieuw een tentoonstelling te Brugge in de Galerij van de Huisbrouwerij “De Halve Maan” met zichten van Vlaanderen, Brugge en reisimpressies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten