maandag 29 april 2013

Russische aquarellisten geven les in België

Het is een jaarlijkse traditie dat de Russische schilders Victor Zhadanov en Slava Korobeinikov in België een zomerworkshop geven. Initiatiefnemer hiervoor is kunstenaar Harold Van de Perre die sinds tien jaar actief is in Sint-Petersburg. Hij werd er gastdocent Vlaamse kunst aan de befaamde Repin-academie en was er cultureel ambassadeur van Vlaanderen. Van de Perre legde contacten met Vlaamse aquarellisten van het Aquarelinstituut van België die ervoor zorgen dat de ateliers van Zhadanov en Korobeinikov drukbezocht worden. In de voorbije zomer volgden een vijftigtal schilders de lessenreeksen in Kessel en Beringen en zij deden er veel schilderervaring op. Aan de hand van demonstratie-aquarellen krijgen zij een indruk van de werkwijze, techniek, en kleurgebruik van hun leermeesters. Bij ons bezoek stonden in een serene, bijna gewijde stilte de cursisten gebogen over hun doornatte blad waarop zij voorzichtig werkten aan een stilleven, een portret of een naaktmodel. Een van de deelnemers was de befaamde Belgische schilder Xavier Swolfs die zijn eigen schilderexpertise wilde toetsen aan die van de Russen die een onderwerp totaal anders benaderden. “De Russen hebben een heel aparte, persoonlijke techniek. Je voelt dat ze een enorme scholing gehad hebben. Ze werken zoals Rembrandt dat moet gedaan hebben: heel precies en duidelijk wetend waar ze naartoe willen. Bij ons komt dit vaak academisch over maar ze beheersen hun techniek tot in de puntjes en werken zeer beheerst. Zhadanov werkt lang aan de tekening want de basis moet perfect zijn. De eerste dag van deze workshop hebben we geen penseel aangeraakt. Tekenen , tekenen en nog eens tekenen.” Ook de aquareltechniek is zeer specifiek: het blad wordt aan de twee zijden nat gemaakt zodat het blijft plakken op de ondergrond. Stilaan wordt in laagjes het werk opgebouwd. Zhadanov werkt klassiek in heel donkere tinten, wat bij de cursisten soms problemen oproept. Die zijn gewend om losser te werken en zijn voorzichtig in hun kleurgebruik. Maar de Russen leren hen zien, kijken naar tinten en naar de kleuren van huid, haar en omgeving. Korobeinikov wordt wel eens de Michelangelo van Sint-Petersburg genoemd. Hij is afkomstig uit de Oeral en heeft aan de Repin-academie met de grootste onderscheiding zijn diploma behaald. Gezien de economische situatie in het huidige Rusland, is hij gedwongen als bouwvakarbeider in zijn levensonderhoud te voorzien maar zijn artistieke talenten leeft hij uit in zijn prachtige aquarellen. Een van de cursisten in Kessel beschouwde hem als “een super grootmeester die in de musea naast Khnopff mag hangen. Zijn kleuren vibreren, er zit karakter in. Voor mij is dit een kennismaking met een groot talent. Zijn werken hebben museale waarde.” Een cursist vertelde dat hij een volledige week op zijn vast plaatsje had gezeten, gezwoegd had, soms zelfs gewanhoopt maar toen merkte dat er wat begon te schemeren doorheen het waas. “Het was wel degelijk een uiterst methodische cursus, maar moeilijk voor mij om het geheel te zien. Na vier dagen wou ik opgeven, maar plots zie ik het plaatje. Aquarelleren is een negatief-bedoening om dan weer positief te worden, continu goochelen. Magic! Tenslotte gaf Slava een demonstratie van zijn meesterlijk kunnen op mijn schetsblaadje. Kubisme in aquarel... Cézanne... uiterst tere kleuren, afgewisseld met licht-donker en een vlotte penseelstreek. Dan het silhouet van het aangezicht als uitgeknipt met een schaar, wat wegviel werd donker, het licht was gevangen in enkele minuten. Licht op de neus, de lippen, de kin. Vlug, methodisch, efficiënt. Wat een talent.” Deze schilder vatte de cursus van de Russische leermeesters samen in de zin “Aquarelleren is licht vangen!” Wie meer informatie wil over de workshops in 2007 kan informatie vragen bij Harold Van de Perre , Oud Klooster 50, B-9200 Dendermonder Tel. 00 32 52 21 47 70

Geen opmerkingen:

Een reactie posten